Barn kan behöva stöd i sin kommunikation, både för förståelse och uttrycksförmåga. Små barn och barn med kommunikationssvårigheter har ofta svårt att uttrycka behov eller berätta om något som har hänt eller om något de vill göra.
Olika sätt att stödja barnets språk och kommunikation kallas för Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). AKK kan både vara kroppsspråk, tecken, föremål, film och bild/foto. AKK är ett komplement till talet och ersätter inte det talade språket. AKK gör att barnet kan kommunicera mer än vad det skulle göra utan AKK.
När vi använder tecken som stöd för kommunikationen kallas det Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK). När vi använder TAKK används tecken från det svenska teckenspråket. Vi tecknar inte alla ord i meningen utan de viktigaste orden.
Kan barnet till exempel inte säga äpple men kan teckna äpple så kan barnet göra sig förstådd vilket gynnar språk och kommunikation. För barnet är det lättare att göra ett tecken än att koordinera alla munrörelser som krävs för tal.
TAKK stöttar också barnets förståelse. När du använder TAKK använder du ett långsammare taltempo och du förstärker de viktiga innehållsorden som gör betydelsen av det du säger tydligare. Tecken underlättar förståelse då de har en tydlig koppling mellan tecknet och ordet (till exempel tecknet för bil är två händer som håller i en ratt).
När du använder TAKK används flera sinnen. Barnet hör när du säger ordet men kan också se tecknet vilket gör att ordet kan stanna kvar längre än det talade ordet som när det är sagt försvinner.
Exempel på de första tecknen hittar du här:
UppsalaLogopederna erbjuder föreläsningar och kurser till förskolor och skolor samt individuellt stöd för att komma igång med TAKK.